Dit is mijn portfolio van atelier hierin kijk ik terug hoe ik alles heb ervaren en wat ik heb gedaan om mijn kennis in researchen te vergroten.

De tweede periode van jaar 2 zit er ook weer op. In mijn portfolio kan je lezen wat ik allemaal heb gedaan deze periode, mijn taken, hoe ik mijn talenten heb ingezet en een starrt reflectie. Ik heb deze periode een contentadvies geschreven voor het MKB Cyber campus. Mijn taak was het hele contentadvies schrijven, van onderzoek doen tot een gepast advies schrijven.

Doel van coaching

Voor coaching heb ik mij echt gefocust op het research aspect van het project. Hier ben ik nog niet zo ervaren in gezien mijn taken in de projecten vaak het vormgeven en het uitvoeren van de taken (zoals een content plan uitwerken) zijn.

Het leek mij wel interessant op dit op te pakken en mij hierin te verdiepen. Mijn focus lag dus meer op het researchen i.p.v. het vormgeven deze periode.

Wat heb ik gedaan deze periode voor coaching?

Ik heb deze periode een contentadvies geschreven voor het MKB Cyber campus. Mijn taak was het hele contentadvies schrijven, van onderzoek doen tot een gepast advies schrijven. Voor het research aspect heb ik het volgende gedaan; het bedrijf onderzocht, trends onderzocht, de doelgroep onderzocht, wat de doelgroep goed vindt en de doelgroep interviewen voor een peiling. De stappen die ik hieronder laat zien zijn alleen de stappen die ik heb genomen voor het research aspect. Niet voor het hele project.

Deskresearch

Stap 1: Stap één was het onderzoek doen naar het bedrijf zelf. Het eerste wat ik heb onderzocht over het bedrijf waren de kanalen die ze al gebruiken. Gelukkig was het bedrijf goed online te vinden dus dit was zo gedaan. Ik heb genoteerd wat mij opviel en dit later in het rapport verwerkt.

Stap 2: Stap twee was onderzoek doen naar de doelgroep van het bedrijf. Dit was opzich niet heel moeilijk gezien het in de naam staat. Maar toch heb ik even op social media gekeken tussen de volgers en de content om te kijken of het overeenkwam. Ook gaf de website goede informatie over hun doelgroep.

Stap 3: Stap drie was onderzoek doen naar de concurrenten van het bedrijf. Dit was nog wel redelijk moeilijk gezien het niet gelijk duidelijk was wie nou de echte concurrenten waren. Dus ik heb op zoveel mogelijk linkjes geklikt tijdens het zoeken om te kijken wat nou echt een grote concurrent zal kunnen zijn. Uiteindelijk kon ik geen directe concurrent vinden maar wel partners waarmee het bedrijf samenwerkt.

Stap 4: Stap vier was uitzoeken welke trends het bedrijf al inzet en welke trends populair zijn maar het bedrijf nog niet inzet. Ik heb eerst een onderzoek gedaan naar de trends die het bedrijf kan inzetten in deze periode, hiervoor heb ik gekeken naar de trends die andere bedrijven inzetten en wat populair is op dit moment. Daarna heb ik gekeken naar wat het bedrijf al inzet qua trends. Ik had gevonden dat het bedrijf al goed gebruikt maakt van Webinars wat steeds populairder wordt, dus dit is een goede trend om later te promoten.

Fieldresearch

Stap 1: Stap één van de fieldresearch was kijken hoe ik het meeste van de doelgroep te weten kon komen over hij zij ervoor staan in de online wereld. Mij leek het beste om de doelgroep te interviewen over dit onderwerp omdat het een stuk persoonlijker is.

Stap 2: Stap twee was het interview opzetten. Ik heb het interview gemaakt aan de hand van een geleverde vragenlijst en eigen vragen die ik van belang vond.

Stap 3: Stap drie was kijken hoe ik de doelgroep het beste kon bereiken om te interviewen over hoe zij online beveiligd zijn. Gezien de corona maatregelen ging mijn voorkeur uit naar mailen, echter na 12 mailtjes gestuurd te hebben zonder resultaat ben ik toch gaan nadenken over een andere methode. Dit vond ik wel wat lastig gezien ik niet wist wat ik nou verkeerd deed, of dat de bedrijven het niet vertrouwden. Dus ik ben toch over gegaan naar bedrijven bellen en langsgaan voor een interview.

Uiteindelijk heb ik toch nog zes bedrijven kunnen interviewen. 2 bedrijven die erg online aanwezig zijn, 2 bedrijven die redelijk online aanwezig zijn en 2 bedrijven die totaal geen online aanwezigheid hebben. Zo had ik een erg verdeelde doelgroep en kon ik kijken op welke sub groep ik mij ging richten.

Stap 4: Stap vier was het uitwerken van de interviews en conclusies trekken. Aan de hand van de interviews had ik een goed beeld van de doelgroep en heb ik een persona en een empathy map gemaakt.

Resultaat deskresearch.

Het resultaat van de deskresearch is natuurlijk het gedeelte wat in mijn rapport is gekomen. Dit kan je ook allemaal terug lezen in dit rapport.

Wat heb ik geleerd: Ik heb vooral geleerd over hoe ik het beste een bedrijf kan onderzoeken en dat ik verder moet kijken dan de eerste twee google pop ups. Als je goed graaft is er heel veel informatie te vinden die je eerst niet wist. Ook tijdens het concurrentie onderzoek, op het eerste gezicht leek het dan bijvoorbeeld wel op een concurrent. Maar als je verder op hun site ging kijken was het totaal geen concurrent, omdat ze dan bijvoorbeeld een product aanboden. Dus ik heb echt geleerd goed door te zoeken of het wel echt zo is.

Resultaat fieldresearch.

Het resultaat van de deskresearch is natuurlijk het gedeelte wat in mijn rapport is gekomen en de interviews die ik heb afgenomen. Dit kan je ook allemaal terug lezen in dit rapport.

Wat heb ik geleerd: Ik heb geleerd dat je eerst goed moet kijken hoe je doelgroep moet bereiken voordat je actie onderneemt. Want nu was ik all in gegaan op de email terwijl het helemaal niet werkte. Ook heb ik geleerd hoe je het beste een doelgroep kan interviewen en een conclusie kan trekken. Dat je bijvoorbeeld alleen een subgroep van een hele grote doelgroep pakt voor de content.

S.T.A.R.R. reflectie het project

Situatie: Ik heb deze periode gewerkt aan een contentadvies voor het MKB Cyber campus. De MKB Cybercampus wilde graag weten hoe ze bepaalde soorten doelgroepen het beste konden bereiken aan de hand van een online campagne.

Taak:  Mijn taak was het hele contentadvies schrijven. Dus eigenlijk alle stappen in het contentadvies moest ik zelf zetten. Het maken van een doelgroepkeuze, deskresearch, fieldresearch en het opzetten van het advies zelf.

Actie: De acties die ik heb ondernomen voor desk en fieldresearch staan in detail onder de S.T.A.R.R. reflectie coaching.

De eerste stap was echt kijken welke contentvraag en welke doelgroep ik wilde doen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de kennis verbreden van de doelgroep en als doelgroep heb ik autobedrijven in regio Heerenveen gekozen. Deze doelgroep sprak mij wel aan en daar had ik een leuk idee voor.

Daarna was het tijd voor de field en deskresearch (meer hier over in de andere reflectie). Nadat dit was afgerond kon ik bezig met het echte werk. Het opzetten van een concept, budget, concept uitwerking, testing, contentkalender en uiteindelijk een handleiding.

Het concept wat ik had bedacht was een wervingspot waarin je een doelgroep een vraag stelt die past bij de doelgroep zoals; “wat is makkelijker te stelen een auto of klantgegevens”. Dit wordt dan gepromoot op Facebook, Instagram en LinkedIn. Zo geef je de kennis door aan de doelgroep door deze vraag te tonen en laat je ze nadenken over het onderwerp.

Nadat het idee klaar was heb ik een budget voor ze opgesteld voor het promoten van de content. Het concept heb ik daarna uitgewerkt in voorbeeldcontent, hiervan heb ik twee varianten gemaakt en getest welke het beste in de smaak viel. De de meeste stemmen had ben ik mee doorgegaan.

Aan de hand van deze voorbeeldcontent heb ik vier verschillende captions geschreven in vier verschillende stijlen. Deze heb ik getest bij de doelgroep en bij kenners van captions schrijven, de caption die het beste werd getest ging ik mee door.

Uiteindelijk heb ik nog een voorbeeld contentkalender gemaakt zodat het bedrijf weet hoe zoiets werkt en hoe ze het kunnen toepassen. Als laatste heb ik een handleiding gemaakt hoe ze mijn advies kunnen toepassen.

Resultaten: Het resultaat is natuurlijk het rapport en alle stappen die ik heb gezet voor dit project.

Reflectie: Ik ben blij met de resultaten en wat heb ik gemaakt voor dit project. Ik heb goed mijn weg kunnen vinden in dit project en ik ben zeer tevreden met het eindresultaat. Hier en daar zijn er wel wat dingen die ik wat uitgebreider had willen testen alleen had ik daar niet de middelen voor gezien de doelgroep erg druk was. Ik vond het ook een erg interessant project om aan te werken omdat ik dit nog nooit had gedaan zo, het was totaal iets anders dan ik gewend ben. Daarom heb ik mij ook niet echt gefocust op het maken maar meer op de theorie. Dit was heel anders voor mij, alleen ik vond het best leuk om te doen. Al om al ben ik zeer tevreden met de uitkomst en met hoe alles verliep.



S.T.A.R.R. reflectie coaching

Situatie: Ik heb deze periode gewerkt aan een contentadvies voor het MKB Cyber campus. De MKB Cybercampus wilde graag weten hoe ze bepaalde soorten doelgroepen het beste konden bereiken aan de hand van een online campagne.

Taak:  Mijn taak voor coaching was vooral mijn kennis en skills uitbreiden op het gebied van desk en fieldresearch. Dit heb ik gedaan door vooral veel dingen te doen en te proberen.

Actie: Voor de deskresearch heb ik eerst gekeken naar hoe het bedrijf ervoor stond online. Wat hadden ze al, wat misten ze, hoe zijn ze online aanwezig etc. Daarna heb ik gekeken naar de concurrenten die het bedrijf heeft, hiervoor heb ik onderzoek gedaan naar soort gelijke bedrijven en wat zij allemaal doen. Voor trend onderzoek heb ik gekeken naar wat populair is op dit moment en bij andere bedrijven. Ook heb ik gekeken naar wat voor trends het bedrijf al toepast. Dit heb ik allemaal genoteerd en verwerkt in mijn deskresearch voor het rapport.

Voor fieldresearch heb ik onderzoek gedaan naar de gekozen doelgroep door middel van een interview. Ik heb een interview opgezet en ik heb uiteindelijk 6 bedrijven persoonlijk geïnterviewd. Deze interviews heb ik verwerkt in een conclusie en in een persona.

De uitgebreide uitleg van mijn acties staan onder het kopje: “Wat heb ik gedaan deze periode?”.

Resultaten: De resultaten van dit zijn, het hoofdstuk deskresearch in het rapport, het hoofdstuk fieldresearch in het verslag en de afgenomen interviews.

Reflectie: Ik ben blij met de resultaten die ik heb geboekt voor desk en fieldresearch. Het was even wat anders dan ik normaal doe voor een project, dus ik wilde mij er gelijk goed in verdiepen. Het duurde ook allemaal wat langer dan de rest van de stappen maar ik heb er zeker veel van geleerd. Het interviewen zelf liep niet helemaal zoals ik wilde in het begin maar ik heb uiteindelijk toch nog met wat pijn en moeite zes bedrijven kunnen aankaarten. Dit was een hele opluchting omdat ik dan toch nog wat had. Ik heb veel geleerd van de desk en fieldresearch doen en neem dit zeker mee naar mijn volgende projecten.

Ik heb vooral geleerd dat je verder moet kijken dan je neus lang is. Dit kwam ik vooral tegen tijdens de deskresearch naar concurrenten, het leek allemaal erg op elkaar. Totdat je bij de concurrent veel geld moest betalen voor een Webinar terwijl die bij het MKB Cyber campus gratis is te volgen. Bij fieldresearch heb ik vooral geleerd hoe je een doelgroep kan onderzoeken tijdens interviewen en dat je toch meerdere manieren moet proberen om een doelgroep te benaderen. Uiteindelijk is alles goed gelukt en ben ik zeker tevreden met hoe uitgebreid alles is geworden. Deze kennis die ik heb op gedaan komt zeker nog eens goed van pas.



Categorieën: portfolio