Nadat ik mijn interviews had uitgevoerd ben ik eens goed gaan nadenken over wat nou de voor en nadelen van deze verschillende branches zijn. Deze voor en nadelen heb ik op een rijtje gezet aan de hand van de interviews en desk research.

Vormgeving/vormgever

De voordelen:

  • Laag opstart vermogen nodig. Je kan vrijwel zo beginnen met alleen een laptop en de nodige software.
  • Geen vaste locatie nodig als start up. Je kan kiezen om thuis te beginnen of in een goedkope flex werk ruimte.
  • Mijn persoonlijke ervaring. Omdat ik al zelf één jaar praktijk ervaring heb in deze branche als werknemer kan ik deze ervaring toepassen.
  • Mijn netwerk. Ik heb zelf al veel connecties in deze branche van klanten tot personen die al jaren in het vak zitten.
  • Flexibele tijden: Omdat je alleen en thuis werkt kan je zelf alles indelen.

De nadelen:

  • Veel concurrentie. Omdat je veel hobby vormgevers hebt heb je veel concurrentie.
  • Je moet zorgen dat je bijzonder bent. Je kan als beginner niet het standaard pakket aanleveren omdat er zoveel zijn die dit doen. Zorg dat je bijzonder bent.
  • De prijs bepalen. De prijzen van de diensten bepalen in deze branche is lastig. Je wilt niet te duur zijn omdat ze dan naar iemand anders gaan, maar ook niet te goedkoop want dan verdien jij er niks aan.
  • Het risico factor. Elk bedrijf wat je begint neemt risico’s met zich mee of het wel winstgevend is of niet. Puur door het grote aantal via via vormgevers is het lastig om goed door te breken.

Vintage en curiosa handelaar

De voordelen:

  • Veel variatie. Geen product of locatie is anders. Je bent altijd bezig met andere producten en waar je deze vind. Ik kan bijvoorbeeld de ene dag brommers inkopen om te verkopen en de andere dag tafels en stoelen.
  • Je doet veel kennis op. Omdat je met zoveel verschillende producten werkt leer je van alles. Ook kan je veel leren van de verkopers die deze producten leveren.
  • Grote community: Als start up zijn er veel mensen die jou willen helpen met de juiste locaties vinden voor het kopen van producten.
  • Er is altijd handel. Omdat de markt en trends vaak veranderen is er altijd wel iets wat jij kan verkopen.
  • Voorkennis toepassen. Ik kan mijn kennis van vormgeving en marketing toepassen bij het verkopen van mijn producten via bijvoorbeeld social media.
  • Passie. Omdat dit echt mijn passie is doe je het werk ook met meer plezier.

De nadelen:

  • Een fysieke locatie. Omdat mensen het fijn vinden om toch een winkel in te lopen is het hebben van een fysieke locatie bijna een must.
  • Hoge start up kosten. Om iets te verkopen moet je het eerst natuurlijk kopen. Om eerst een grote voorraad in te slaan moet je veel uitgeven in één klap.
  • Trends bepalen de handel. Hoe mooi en leuk trends ook zijn, ze kunnen ook tegen zitten. Stel je hebt een hele partij ingekocht maar de trend is net vervaagt. Dan zit je met veel producten die je niet kan verkopen.
  • Veel reizen. Omdat je altijd opzoek moet naar nieuwe voorraad ben je veel onderweg, dit is natuurlijk hartstikke leuk maar dit kost ook geld natuurlijk. En als jij weg bent is er niemand die spullen kan verkopen.

Conclusie en wat nu?

Nu ik alle voor en nadelen op een rijtje heb gezet voor mezelf heb ik een beter beeld wat mij echt te wachten staat. Ik ga in mijn volgende blog/onderzoek kijken hoe het allemaal juridisch zit.
Door de vele verschillende heb ik nog geen voorkeur naar wat voor soort bedrijf ik wil beginnen, misschien juist wel beide of een combinatie.