Dit is mijn portfolio van periode 4 hierin kijk ik terug hoe ik alles heb ervaren en wat ik heb gedaan voor dit project.

Periode nummer 4 zit er ook weer op. In mijn portfolio kan je lezen wat ik heb gedaan voor deze periode (een samenvatting van mijn blogs), mijn gemaakte uren en een starrt reflectie. Het is nog al veel dus ga er goed voor zitten. Ik heb deze periode een social media adviesplan gemaakt voor Garage20 en kringloopwinkel de siepel. Ik heb eerst desk research gedaan en daarna gekeken naar wat zij het beste kunnen plaatsen en hoe. Ook heb ik gekeken hoe zij het beste webcare kunnen toepassen.

De stappen naar het eind resultaat.

Voor elke stap die ik heb gezet heb ik een blog gemaakt.
Ww:Garage19

Stap 1: De eerste stap van het project natuurlijk een stappenplan maken. Hoe ga ik dit project aanpakken, wat komt er allemaal bij kijken, wat wil ik deze periode leren en wat moet er allemaal gebeuren om het af te ronden. Ik heb eerst opgeschreven wat ik wil gaan leren en daarna een stappenplan gemaakt.
Dit is terug te lezen op:  https://emielpit.nl/hoe-wat-waarom-deel-periode-4/

Stap 2: Stap nummer twee was eerst kijken naar wat het bedrijf eigenlijk al heeft en doet online. Dit heb ik gedaan door middel van een uitgebreid onderzoek. Ik heb alle accounts onderzocht, van wat voor soort content ze plaatsen naar hoeveel likes ze hebben. Nadat alles klaar was heb ik een conclusie geschreven.
Dit is allemaal terug te lezen op:  https://emielpit.nl/garage20-de-social-media/

Stap 3: Nadat ik wist wat ze eigenlijk allemaal al uitspoken op social media heb ik gekeken naar wat andere bedrijven in deze branche doen online. Zo heb ik vooral gekeken naar de dingen die andere bedrijven wel toepassen en Garage20/de siepel niet. Want als dat echt goed werkt kunnen zij het ook toepassen en gebruiken.
Dit is terug te lezen op:  https://emielpit.nl/wat-doen-andere-bedrijven-nou/

Stap 4: Stap vier was het onderzoeken naar wat voor soort content ze het beste kunnen posten. Ik heb gekeken naar wat de concurrenten plaatsen, naar wat ze al posten en naar wat echt goed past bij het bedrijf.

Ook heb ik onderzoek gedaan naar hoe het bedrijf goed webcare kan toepassen, want ja een bedrijf moet ook goed online open staan voor vragen en klachten van de klant.
Dit is terug te lezen op: https://emielpit.nl/content-en-webcare-hoe-en-wat/

Stap 5:  Stap vijf was eigenlijk gewoon alle desk research presenteren aan de klant. Gezien ik geen laptop tot mijn beschikking had ben ik alle blogs langs geweest met de klant en heb ik alles stap voor stap haar fijn uitgelegd. Zo konden zij alles nog een keer extra doorlezen en vragen stellen indien nodig. Dit heb ik allemaal gewoon op locatie bij hun gedaan, dit is wat persoonlijker en voelt fijner aan voor de klant.
Dit is terug te lezen op:  https://emielpit.nl/kleine-update-voor-het-project/

Stap 6: Stap zes is eigenlijk een aantal stappen in één, maar gezien het allemaal in één blog staat leg ik het uit in dit kopje. https://emielpit.nl/eind-resultaat-project-garage20-kringloopwinkel-de-siepel/

Stap 7: Stap zeven was eigenlijk het maken van mijn online assessment video. In de video stel ik mij zelf even kort voor en vertel ik mijn verhaal over coaching vier aan de hand van slides. Ik heb heb op deze manier gedaan omdat ik het niet fijn vind om mezelf voor de camera te zetten. Zo straalt het toch echt “Emiel” uit zonder dat ik echt in de video zit.

Resultaat assessment video

Nou hier is ie dan. Mijn assessment video gemaakt op de meest “Emiel” manier mogelijk. Ik vond het erg leuk om te maken en ik ben zeer tevreden met het resultaat. Hij is lekker uniek en een keer wat anders. Het duurde allemaal iets langer dan verwacht om te maken maar ja zo maakte ik wel mooi uurtjes. Ik vond 2 minuten wat krap aan dus ik zit er wat luttele seconden overheen. Maar het is ongeveer 2 minuten aan informatie.

Logboekje/urenbank

Dit zijn mijn gemaakte uren met de taak die ik heb uitgevoerd

S.T.A.R.R.T. reflectie: main project social media plan maken /advies geven

Situatie:  Voor dit project had ik gekozen om een opdrachtgever te helpen met de social media van zijn bedrijven. Dus deskresearch doen naar het bedrijf, naar de concurrenten, mogelijkheden en opties. En al deze resultaten later verwerken in een plan voor de klant. Ik heb dit gekozen omdat ik zo kon leren hoe ik moet onderzoeken via social media, hoe ik webcare kan toepassen en hoe ik dit voor een klant kan maken.

Taak: Mijn taak was dus het onderzoeken en het maken van een plan voor zijn bedrijven. Eerst heb ik gekeken naar wat ze allemaal plaatsen, wat de concurrenten doen en wat voor soort content ze het beste kunnen plaatsen. Dit heb ik allemaal verwerkt in een plan voor ze zodat ze deze kunnen inzetten.

Actie:  Eerst heb ik gekeken naar de content die zij al plaatsen, zo maak ik niet iets wat er eigenlijk al is. Toen dat afgerond was heb ik gekeken naar wat de concurrenten eigenlijk allemaal doen, zo kon ik vast stellen wat populair was en zij ook kunnen inzetten.

Uit de resultaten van dit onderzoek heb ik vast gesteld wat voor soort content ze het beste kunnen maken. Dit heb ik met ze besproken in een tussen overleg.

Aan de hand van alle resultaten en het gesprek heb ik een plan voor het bedrijf gemaakt. In het plan behandel ik de soort content die ze per bedrijf kunnen plaatsen, hoe vaak ze iets kunnen plaatsen, waar ze het kunnen plaatsen en hoe zij doormiddel van de posts webcare kunnen inzetten.

Resultaten: De resultaat is eigenlijk de hele reeks aan blogs die leiden tot de conclusie. En het plan natuurlijk.

Reflectie: Ik ben gewoon tevreden met hoe ik alles heb afgerond en heb aangeleverd. De deskresearch was zeer succesvol, het plan is goed gelukt en de klant is uiteindelijk super tevreden met alles wat ik voor ze heb gedaan.

Ik heb nu veel geleerd over hoe je nou moet onderzoeken op het gebied van social media. Je moet toch wel veel noteren en kijken of er ergens een patroon inzit omdat er zoveel accounts op social media actief zijn. Ook heb ik geleerd op dit gebied over hoe je het onderzoek moet vertalen in een verhaal geschikt voor de klant. Dit was soms nog wel lastig maar de klant begreep uiteindelijk alles.

Voor het maken van het plan kon ik mijn eigen ervaring al een beetje inzetten. Omdat ik eerder al een social media plan had opgezet was dit niet heel moeilijk. Alleen de situatie maakte het wat moeilijker, omdat het nu voor een externe klant was waar ik geen invloed op heb van wat zij posten en hoe vaak ze het kunnen posten. Het was even puzzelen maar ik ben er uit gekomen.

Transfer: Door de grote drukte kon ik helaas niet helpen met het maken van voorbeeld content. Dit vond ik wel jammer want ik had graag verder geholpen tot een echt fysiek eind product. Maar als het rustiger wordt kan ik een dag met ze meelopen om te helpen.

S.T.A.R.R. reflectie: side projects; Webcare en klantencontact

Situatie: Als side project heb ik gekozen om het contact aspect op te pakken en meer te onderzoeken. Denk dan aan de webcare voor een bedrijf en contact tussen mij en de opdrachtgever/klant.

Taak: Mijn taak was dus onderzoek doen naar hoe ze het beste webcare kunnen inzetten en natuurlijk kijken hoe ik mij het beste tegenover de klant kan zeggen.

Actie: Ik heb eerst onderzoek/deskresearch gedaan naar wat voor webcare ze al toepassen en hoe ze het kunnen verbeteren. Aan de hand van de deskresearch naar webcare heb ik voor de klant een plan kunnen samenstellen. Zodat zij op de juiste manier hun bestaande webcare kunnen uitbreiden.

Voor het klanten contact heb ik echt gekeken naar mezelf en wat ik wil overbrengen naar de klant. Ik weet hoe ik zelf ben dus dat was niet zo moeilijk. Ik heb er voor gezorgd dat ik altijd naar de klant heb geluisterd, als ze vragen hadden heb ik die zo snel mogelijk beantwoordt met een zo goed mogelijk antwoord en ik heb ze wekelijks een update gestuurd met hoe het er voor stond.

Resultaten: Het resultaat van het webcare aspect was het deel in mijn plan over webcare. Het resultaat van het klantencontact was een klant die zeer tevreden was met de service die ik heb geleverd en hoe ik ze behandelde.

Reflectie: Ik ben blij met hoeveel ik nu weet over webcare en hoe je het kan toepassen. Alleen had ik het graag nog willen toepassen, maar gezien de drukte kon ik alleen het theorie aspect doen. Later kan ik altijd nog helpen met het echt implementeren.

Ik ben zeer tevreden met mijn klantencontact aspect. Zeker naar de leuke en goede feedback van de klant. Verder zal ik hier niks aan willen veranderen omdat beide partijen het goed vond gaan. Misschien nog een echte presentatie maken voor ze in plaats van alles gewoon voorleggen en vertellen.

Dit was periode vier, ik ga weer animal crossing spelen. Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

Kusjes ya boy Emiel Pit