Ik had zelf nog een paar vragen en onduidelijkheden over een paar aspecten van een eigen zaak hebben. Dit heb ik allemaal op een rijtje gezet in deze blog, samen met een check-list waar je naar moet kijken als je een bedrijf begint.

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn er om de verwachtingen te managen. Hierin leg je alle rechten en verplichtingen tussen koper en verkoper vast.

Deel de voorwaarden op tijd met de klant

Jouw klant hoort de algemene voorwaarden te ontvangen voordat de deal rond is. Overhandig en overleg de voorwaarden persoonlijk zodat je samen er naar kan kijken en kan overleggen.

Vermeld de voorwaarden in de offerte

Algemene voorwaarden zijn niet vanzelf van toepassing op de samenwerking of bestelling. Verklaar de voorwaarden die jij stelt dus vast in de offerte.

Informeer je klant als je voorwaarden wijzigen

Bijvoorbeeld doordat de wetgeving is veranderd, of omdat je je bedrijfsvoering of werkwijze hebt aangepast. Meld dit bij bestaande klanten op tijd zodat zij op de hoogte blijven.

Zakelijk rijden

Wanneer betaal ik bijtelling?

Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan betaal je voor een zakelijke auto bijtelling, die bij de winst van jouw bedrijf wordt opgeteld.

Zakelijke auto

Stel dat je een auto op je eigen naam hebt staan, maar minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Dan beschouwt de Belastingdienst deze wagen als een zakelijke auto. Je kunt in dit geval dus niet kiezen, de Belastingdienst gaat er vanuit dat je de auto voornamelijk voor je bedrijf gebruikt.

Zakelijk rijden in een privéauto

Startende ondernemers die blijven rijden in de auto die ze al hadden, mogen € 0,19 per kilometer van de winst aftrekken voor de zakelijke ritten die ze met een privéauto maken.

Zakelijke auto kopen

Als je voor jouw onderneming een auto koopt, dan telt de Belastingdienst dit bij het vermogen van de onderneming op. De auto komt voor het aankoopbedrag op de balans te staan. Alle kosten voor de auto kun je van de winst aftrekken.

Garantie geven op een product.

Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Als de garantietermijn verlopen is, heeft de klant nog steeds recht op een deugdelijk product.

Met vintage producten hoef je geen vaste garantie te geven, maar omdat foutieve producten je imago kan kapot maken, kan je altijd extra garantie/service aanbieden. Je moet er altijd wel bijzetten hoe het product erbij staat en of je wel of geen garantie erbij geeft.

Stappen van een bedrijf beginnen.

1. Ondernemingsplan schrijven

Als startende ondernemer kun je eigenlijk niet om het schrijven van een goed bedrijfsplan heen. Dit helpt als je investeerders nodig hebt en zo kan je voor jezelf zien hoe alles er voor staat en waarnaar je moet kijken.

2. Rechtsvorm kiezen

Voor ieder bedrijf bestaat een passende rechtsvorm, kijk naar eentje die aansluit op wat jij wilt doen. Je kan deze later nog aanpassen maar dat is veel werk.

3. Inschrijving Handelsregister

Vrijwel iedere ondernemer die een bedrijf wil starten, moet langs bij de Kamer van Koophandel (KvK) om zich in te laten schrijven in het Handelsregister.

4. Belastingdienst

Wanneer je jouw onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel, hoef je je daarna in principe niet ook nog bij de Belastingdienst aan te melden. De KvK geeft deze gegevens namelijk automatisch aan de fiscus door. Maar het is wel van belang om dit goed te doen, zo kan je nooit in de problemen komen, een zakelijke auto regelen en btw aftrekken.

5. Open een zakelijke rekening

Is jouw onderneming opgenomen in het Handelsregister. Dan is het tijd om een zakelijke rekening te openen. Dit zorgt ervoor dat je persoonlijke rekeningen en zakelijke rekening niet in de knoop komt en altijd je geld gescheiden hebt.

6. Administratie organiseren

Het is van belang dat je ook de administratieve kant van jouw onderneming goed op orde krijgt (en houdt).

7. Website maken

Een startup kan tegenwoordig niet meer zonder een professionele website, die je vervolgens kunt promoten op social media zoals Facebook en Instagram.

8. Klanten vinden

Zonder voldoende klanten of opdrachtgevers zul je als ondernemer niet genoeg verdienen om van je bedrijf te kunnen leven. Voor een starter is het dan ook zaak om zo snel mogelijk in contact te komen met zoveel mogelijk potentiële klanten en/of opdrachtgevers. Ook moet je altijd je bedrijf goed promoten en op de markt zetten.

9. Bedrijfspand zoeken

Start je een bedrijf aan huis of ga je al meteen op zoek naar een bedrijfspand? Beide mogelijkheden hebben zo hun voor- en nadelen. Je moet er wel rekening mee houden dat je niet zomaar een bedrijf aan huis mag starten.

Als je bijvoorbeeld een kantoor of praktijk wilt maken om thuis klanten te ontvangen, moet je werkruimte een zelfstandig deel van de woning vormen. Een woonkeuken of ruime slaapkamer gaat in dit geval dus niet op.

Conclusie:

Ik weet door mijn onderzoek nu veel meer over het starten van een bedrijf. Deze informatie ga ik ook toepassen als ik alles van start laat gaan. Nu ga ik voor de twee bedrijfs ideeën een huisstijl, naam en kort business model maken.

Categorieën: periode 3

1 reactie

Reacties zijn gesloten.