Nadat ik Bert had geïnterviewd van garage20 heb ik René Janssens van OND media geïnterviewd over het hebben van een bedrijf in de grafische vormgeving. René heeft het bedrijf OND al meer dan 17 jaar en heeft een groot klantennetwerk opgebouwd door de jaren heen. 90% van zijn klantennetwerk blijft bij hem en gaan alleen weg als ze of failliet zijn of een andere reden. Door de jaren heen is zijn netwerk gegroeid en groot gebleven.

Hoe lang zit u al in het vak van grafisch vormgever?

Ik zit nu al 20 jaar in het vak grafische vormgeving. Ik heb eerst zelfstandig ondernemer en bedrijfseconomie gestudeerd. Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat dit mijn beroep werd. Doordat mijn vader een hartinfarct kreeg heb ik zijn zaak overgenomen. Dus daarna ook het maken van de advertenties en folders. Dit vond ik opzich wel leuk werk en daar kwam ook steeds meer mijn focus te liggen, bij het maken van de advertenties. Toen begonnen omliggende bedrijven ook aan mij te vragen of ik dat voor hun wilde doen. En zo ben ik het bedrijf begonnen.

Is het moeilijk om een start te maken in deze branche?

Ja en nee. Ligt eraan of je al connecties/een netwerk hebt. Als je deze al hebt kan je zeggen van goh zal ik even wat voor je maken/vormgeven. Zo kunnen zij verspreiden dat jij goed werk levert. Of zorg dat je eerst een netwerk hebt voordat je begint, stap gewoon eens binnen bij een bedrijf en stel je voor met wie je bent en wat je doet. Het is misschien brutaal maar het werkt vaak wel.

Wat zijn de dingen waar je op moet letten als je begint in deze branche?

Zorg dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Je kan beter maar een paar producten aanleveren dan een hele waslijst met wat je allemaal kan doen. Zo zorg je ervoor dat je zelf ook overzicht hebt en je eerst de dingen doet die je goed/snel kan. Dit zorgt voor een sneller inkomen en meer tevreden klanten. Ook krijg je als beginner gelijk alle shit over je heen, sommige klanten maken echt misbruik van een beginner in het vak. Laat dat je niet tegenhouden en zorg ervoor dat dit je niet tegenhoudt.

Is het hebben van een fysiek kantoor nog erg belangrijk in deze tijden?

Niet zozeer een fysiek kantoor maar meer een werkplek. Je kan alles wel mooi zelf doen maar als jij jouw klanten thuis uitnodigt voor een gesprek oogt dat minder professioneel. Vooral de klanten van de oude stempel vinden het fijn om een werkplek/kantoor in te lopen en geholpen te worden. Ook kan jij je zo onderscheiden van de thuiswerkers die al het werk via via doen, dan krijg je dat imago niet. Tegenwoordig heb je flex werkplekken die je voor een bepaalde tijd kan huren. Dit is dan inclusief ruimte om te overleggen met je klanten, dit oogt veel professioneler en werkt ook fijner. Als je thuiswerkt heb je vaak niet de motivatie om door te gaan maar als je ergens anders zit wel.

Hoe kan je zorgen om jezelf te onderscheiden van de rest en is dit van belang?

Zorg dat jij jezelf blijft, lever je eigen stijl aan, stel je eigen eisen en maak je eigen producten. Het is een diensten markt dus je moet je daar ook op aanpassen. Niet alles hoeft creatief te zijn met 1000 en één betekenissen veel klanten willen ook gewoon iets functioneels. Zorg ook dat je dingen doet/maakt waar jij goed in bent. Daardoor heb je een vaste dienst die klanten aantrekt.

Wat is jouw methode van het omgaan met copyright?

Ik zorg eerst dat de klant langskomt om alles goed te keuren. Zodra ze alles goedgekeurd hebben zet ik alles in motion. Stel het is opgestuurd en gemaakt maar ze gaan er niet op in moeten zij toch de gewerkte uren betalen, dit spreek ik altijd af voordat ik met ze in zee ga, als ze het daar niet mee eens zijn zoeken wij een comprimé op of gaat de deal niet door. En stel ze jatten het gewoon dan krijgen zijn een copyright notice van €600. Ook dit spreek ik af met ze.

Heeft u nog tips/tricks voor iemand die wilt beginnen in deze branche?

Zorg dat je bij jezelf blijft en niet dingen gaat doen waar je niet goed in bent. Stel een klant wilt een website maar jij bent daar niet goed in, ga het dan niet proberen maar help de klant zoeken met een alternatief, zo laat je wel inzet zien en kan je ook een netwerk opbouwen met andere vormgevers.

Stel eisen bij klanten en zorg dat je duidelijke afspraken maakt over het maken en de betalingen, zo zorg je dat alles zo eerlijk mogelijk gaat. Stel ook een loonlijst op, hoeveel wil je verdienen? Hoeveel wil je vragen? Etc etc. Zorg dat het niet te hoog is en niet te laag, als het te laag is gaan ze twijfelen aan de kwaliteit. Ook kan je bijvoorbeeld naar een budget vragen en daar de middelen op aanpassen.

Zet een werkplek voor jezelf op, dit kan ook thuis zijn. Dit werkt het fijnst en stel het geld komt binnen kijk dan naar een flex werkplek, dit oogt professioneler en zorgt ook voor een betere workflow en wie weet, misschien bouw je wel een heel goed netwerk op met andere flexwerkers.

Conclusie:

Door dit gesprek met René ben ik nog meer gaan nadenken over het beginnen van een vormgeving bedrijf. Ik heb veel geleerd van René ook zeker omdat hij zoveel ervaring heeft in de praktijk, hier kan ik veel van leren.

René heeft mij op het goede pad gezet over hoe ik het verder moet aanpakken.

Ik ga nu verder mijn bedrijfsideeën uit schetsen en laten zien aan naasten om te kijken wat zij er van vinden. Dat er wat meer op papier staat met bijvoorbeeld een plan en een logo.

Categorieën: periode 3